Z duszą na ramieniu oczekiwaliśmy zamknięcia i podsumowania roku szkolnego 2014/2015. Nie od dzisiaj wiadomo, że szkoły na terenach wiejskich pozostają daleko w tyle za tymi z obszarów większych miast. Czy aby na pewno nasze obawy były uzasadnione? Nic bardziej mylnego. Obie nasze szkoły – zarówno gimnazjum, jak i szkoła podstawowa – okazały się być w czołówce placówek edukacyjnych w naszym regionie. Ale może po kolei…
Zacznijmy od Gimnazjum Nr 1 im. gen. br. Stanisława Maczka w Jaworzu. Placówka kierowana od ponad sześciu lat przez mgr Barbarę Szermańską z roku na rok zajmuje coraz lepsze lokaty w rankingach edukacyjnych, a jej absolwenci bez większych problemów dostają się do wymarzonych liceów czy techników.
W oparciu o wyniki naszych gimnazjalistów (a co za tym idzie zatrudnionych tam pedagogów) nasze gimnazjum uznane zostało za „szkołę sukcesu”. Rezultaty egzaminów i procesów edukacyjnych świadczą o tym, że nasi uczniowie osiągają wyższy niż przewidywany przyrost wiedzy i umiejętności. Jak pokazują analizy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej potencjał młodych jaworzan pomiędzy ukończeniem podstawówki a gimnazjum nie tylko nie został zmarnowany, ale mimo niekorzystnych uwarunkowań związanych z okresem dojrzewania, został rozwinięty poprzez działania edukacyjno-wychowawcze. Na podstawie tzw. badania Edukacyjnej Wartości Dodanej można powiedzieć, że nasze gimnazjum cechuje się doskonałymi efektami nauczania – i nie jest to moja opinia, a ocena organów zewnętrznych.
Ale przyjrzyjmy się liczbom za rok szkolny 2014/2015.
Jak można odczytać z powyższego wykresu jaworzańskie gimnazjum przoduje wśród podobnych szkół w powiecie oraz województwie. W tym miejscu trzeba podkreślić, że średnia Bielska-Białej to zazwyczaj najwyższa średnia w całym dawnym województwie, a więc najwyższy punkt odniesienia dla każdej szkoły. Nasze gimnazjum przekracza ten „magiczny próg” w każdej części!
Badaniu poddano również zagadnienie, czy w szkole wspólnie z uczniami i rodzicami analizuje się działania wychowawcze mające na celu m.in. eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Wnioski w tym zakresie są takie:
- gimnazjum jest szkołą bezpieczną, chociaż sporadycznie zdarzają się sytuacje, których najczęstszym źródłem jest agresja słowna kierowana ze strony kolegów i koleżanek,
- nauczyciele reagują na nieprzestrzeganie zasad przez uczniów, a szkoła podejmuje działania wychowawcze i są one zauważone przez uczniów i nauczycieli,
- podejmowane są reakcje na niewłaściwe zachowania uczniów, przejawy przemocy czy agresji,
- szkoła musi podjąć współpracę z policją w zakresie organizacji warsztatów na temat cyberprzemocy,
- szkoła współpracuje z rodzicami,
- należy bardziej zmobilizować rodziców do częstych kontaktów ze szkołą, szczególnie rodziców uczniów stwarzających problemy (nierespektujących norm społecznych lub stwarzających potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa koleżanek i kolegów).
Podsumowując miniony rok szkolny, można pokusić się na następującą analizę:
- 37% uczniów korzystało ze stołówki szkolnej. Dane te pokazują, że zapotrzebowanie uczniów/rodziców na ciepły posiłek w szkole jest istotną sprawą i utrzymuje się na stałym poziomie. Problem dzieci niedożywionych, choć dotyczy kilku przypadków, istnieje i byłby dużym problemem, gdyby stołówka szkolna miała przestać istnieć.
- Nabór do klas pierwszych w roku 2015 z trzech mało licznych oddziałów klas VI (22,19,18) pozwolił na utworzenie trzech oddziałów klas pierwszych (25,24,24 osób); procent uczniów odchodzących do innych gimnazjum systematycznie spada.
- Imprezy organizowane w środowisku, zwłaszcza z udziałem rodziców w istotny sposób wpływają na kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły, co potwierdzają spostrzeżenia tej części środowiska szkolnego np. na zebraniach Rady Rodziców.
- W szkole kontynuowano nową tradycję opracowywania i wnioskowania o wpis do wykazu Śląskiego Kuratorium Oświaty innowacji pedagogicznych (aż cztery znalazły się na tej liście: „Ziemia opisana liczbami”, „Alternatywne formy realizacji 4 godz. wuefu”, „Muzeum Fauny i Flory szansą na rozwój edukacyjny ucznia gimnazjum” oraz „Edukacja prozdrowotna”).
- Szkoła po raz trzeci otrzymała certyfikat „Szkoły z klasą”, a po raz pierwszy nauczyciele z sukcesem ukończyli program „Wf z klasą”.
- Zorganizowano pokaz doświadczeń z fizyki dla przedszkolaków.
- Wzięto udział w VI Giełdzie Szkół Ponadgimnazjalnych.
- Zorganizowano zajęcia języka polskiego dla obcokrajowca zgodnie z rozporządzeniem MEN w wymiarze 2 godzin tygodniowo.
- Uzyskano tytuł wyróżniającego uczestnika akcji „Pola Nadziei 2014”.
- Zorganizowano prelekcję „Kariera w służbach mundurowych”.
- W ramach realizacji projektu „Rozwój przez nowoczesną edukację w szkołach gminy Jaworze” uczniowie klas trzecich realizowali zajęcia z doradcą zawodowym.
Młodzież o szczególnych uzdolnieniach ma możliwość rozwijania swych zainteresowań poprzez uczestnictwo w pracach takich kół zainteresowań, jak:
- szkolne koło Ligi Morskiej i Rzecznej,
- koło teatralne,
- łucznictwo,
- siatkówka dziewcząt,
- koła realizowane w ramach projektu „Rozwój przez nowoczesną edukację w szkołach gminy Jaworze”, a także
- koła wokalne, plastyczne, dziennikarskie, filmowe, fotograficzne, rekreacyjno-sportowe, informatyczne, języka angielskiego, języka niemieckiego, matematyczno-przyrodnicze czy robotyki.
Najwyższe osiągnięcia uzyskała szkoła w zakresie Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych: laureatką Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego została uczennica klasy III b Patrycja Leś, a laureatem Konkursu Przedmiotowego z Matematyki został uczeń klasy III b Kamil Krzempek.
Gimnazjum współpracuje również z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Ośrodkiem Promocji Gminy Jaworze, jak i innymi instytucjami na terenie gminy. Szkoła uczestniczy w imprezach organizowanych w Gminie Jaworze, współpracuje z gazetą samorządową „Echo Jaworza”, w której zamieszczane są artykuły dotyczące wydarzeń z życia szkoły. Część uczniów otrzymuje bezpłatne dożywianie (obiad) finansowane przez MOPS, GOPS, Parafię Rzymsko-Katolicką, Parafię Ewangelicko-Augsburską oraz BS w Jasienicy. Raz w tygodniu na terenie szkoły dyżuruje pielęgniarka. W sprawach BHP prowadzi się pogadanki na temat bezpieczeństwa w drodze do szkoły i do domu, zaznajamia się uczniów z zasadami bezpiecznego przebywania na terenie szkoły. Kontynuowano program „Niebieski pasjans” przeciwdziałający agresji, który sprawdza się w realizacji zadań programu profilaktyki. Przeprowadzono również próbną ewakuację. Na bieżąco realizuje się program poprawy warunków BHP w szkole.
Wśród najważniejszych wydarzeń zorganizowanych przez gimnazjum należy wymienić:
- Dzień otwarty Gimnazjum,
- Dzień Patrona – gen. br. Stanisława Maczka,
- komers uczniów klas III,
- Piknik rodzinny „Na ludowo”,
- Giełdę Szkół Ponadgimnazjalnych,
- akcje charytatywne: „Pola nadziei”, „Prezent pod choinkę”, „Szlachetna paczka”, „Marzycielska poczta”, zbieranie nakrętek,
- dzień na opak (1 dzień wiosny),
- rowerem do szkoły,
- przedstawienie teatralne „Sala samobójców”,
- wymianę młodzieży polsko- węgierskiej (wyjazd klasy III a do Jaszszentandrasz),
- tydzień języka polskiego, 2 konkursy recytatorskie,
- dzień języka niemieckiego,
- lokalna akcja sportowa,
- udział uczniów w organizacji „Biegu po Zdrój”,
- Majówka, Jaworzański Wrzesień (korowód dożynkowy),
- wyjazdy: wyjazd trzecioklasistów do Auschwitz, do BCK na musical „Bagno”,
- projekt GMINAzjum, w ramach którego 6 uczniów – absolwentów podpisało w czasie wakacji pierwsze umowy o pracę,
- projekt „Gra o Tron” (sezon #1), w którym młodzi uczniowie poznawali tajniki pracy wójta oraz urzędu gminy.
- Szkolny Wolontariat Zadaniowy,
- akcję „Bezpieczny Internet”,
- udział w Narodowym Czytaniu Sienkiewicza.
Pod auspicjami naszego gimnazjum działa także Młodzieżowa Rada Gminy Jaworze – organ doradczy ds. młodzieży wójta i rady gminy.
Gimnazjum Nr 1 im. gen. br. Stanisława Maczka w Jaworzu ciężko zapracowało na swój sukces. Z perspektywy minionych lat trzeba stwierdzić, że udała się nam ta szkoła. Wspaniale przygotowana i zmotywowana kadra pedagogiczna jest motorem sukcesu kolejnych pokoleń gimnazjalistów, co potwierdzają rokrocznie wysokie efekty kształcenia i rezultaty egzaminów przedmiotowych. Jeżeli uzupełnimy to o wsparcie ze strony pracowników zatrudnionych na stanowiskach niepedagogicznych, mamy już prawie gotową mapę do sukcesu. Ale niezbędny jest jeszcze kompas, którym są mądre działania i innowacyjne pomysły dyrektora, jego wsparcie dla budowania zintegrowanego zespołu oraz świadomych wytyczonych celów pedagogów oraz kierujących się dobrem swoich dzieci rodziców. No i zostaje jeszcze „zastęp skautów”, który musi te cele osiągnąć – czyli ambitnych uczniów. Bez wątpienia w naszym gimnazjum wszystkie te trybiki działają z najwyższą precyzją. Moje gratulacje!
I kto mi powie, że gimnazja się nie sprawdziły…?
GIMNAZJUM 2014/2015 W PIGUŁCE
- inwestycje finansowane z budżetu gminy: parking: 525.159,14 zł
- plan finansowy na 2015 r.: 1.887.174,46 zł
- subwencja oświatowa: 1.391.673,00 zł
- wynagrodzenia wraz z pochodnymi: 1.415.100,00 zł
- wydatki inwestycyjne: 25.000,00 zł
- remonty: 27.000,00 zł
- wydatki bieżące: 447.074,00 zł
- koszty dowożenia uczniów do szkoły: 30.500,00 zł
- odpłatność za posiłek: śniadanie: 1,50 zł; obiad: 4,00 zł
- śniadania średnio tygodniowo: 185; obiady średnio tygodniowo: 375
- całkowity koszt funkcjonowania stołówki:162.100,00 zł
- dochody uzyskane z wpłat za posiłki: 60.000,00 zł
- liczba oddziałów: 7 klasy, w tym klasy pierwsze: 2 odziały; klasy drugie: 3 oddziały; klasy trzecie: 2 oddziały
- liczba uczniów: 163 (klasy I: 51; klasy II: 66; klasy III: 46)
- liczba etatów nauczycieli: 18
- liczba etatów pracowników administracyjnych i obsługi: 8,5
- liczba godzin lekcyjnych: 377,5
- liczba godzin zajęć dodatkowych (Liga Morska i Rzeczna, łucznictwo, siatkówka, native speaker j. angielskiego): 13
♠♠♠ W następnym odcinku pojawią się podobne informacje nt. Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Marii Dąbrowskiej w Jaworzu. ♠♠♠